Tuesday 23 August 2011

bride journey 2.0 - DIY tudung dan veil

demi menyelamatkan duit aku, aku nekad nak buat DIY for veil and tudung... baca few blogs yg menarik bg advice pasal macamana nak buat veil.. blog ini memang bagi idea lah sedikit sebanyak macamana nak buat veil.. aku ape lg, cuba lah..

step 1
choose kain chiffon or lace - aku pilih chiffon sbb baju aku dah sarat ngan labuci2 dr lace.. aritu ade sale kat kamdar, sepatutnye rm19 semeter, tp jadi rm19 for 2metre

step 2
ukur kain di badan sendirik.. heheh.. sebab aku nih pendek jee, aku potong kain chiffon tuh jadi 1.5m

step 3
guna lebihan lace dari baju akad utk jadi ditampal di veil.. ikut creativiti masing2 nak design camne

step 4
potong kain chiffon berbentuk D, meaning bahagian belakang veil dibulatkan dan jahit tepi

huhu, x reti nak potong sangat
step 5
tampal lace di bahagian kain veil yg akan diletakkan di bahagian atas tudung di hadapan

upah adik aku 20 euro utk jahitkan sulam kat veil
step 6
kalu rajin letak lah manik di border kain.

step 7
kalu nak sarat lagi tampal lah manik or tampal lagi byk lace secara random.. tampal sulam sesedap rasa..

tada, ready to go, tudung beli kat ariani, kosong saja, nanti tampal manik

selamat mencuba

No comments:

Post a Comment