Sunday 26 June 2011

harapkan pagar, pagar makan padi..

pekerjaaan dalam bidang kedoktoran membolehkan aku terjumpa dengan pelbagai jenis patients dengan penyakit2 yang unik dan kadang2 memang jarang jumpe.. perangai2 yang pelik2 pon ada banyak jugak.. yelah selama ini aku bergaul dengan orang2 biasa tapi bila bekerja pelbagai ragam manusia aku jumpe.. yes, memang perkara2 yang jarang dijumpai kite mudah jadi jakun dan mungkin kita terasa nak post kat blog or upload gambar2 pelik kat fb..

tapi jakun2 pon berpada2 lah sket,  lately aku terperasan yang ade few kawan2 aku yang bekerjaya sama macam aku post gambar patients dekat facebook..

gambar baby


gambar fracture


gambar xray


gambar wound


harap pagar makan padi di sini
aku rasa aku ada jugak tercerita pasal patient tapi rasanya aku xde mentioned anything yg membolehkan sesiapa identify patient tersebut.. tapi kalu dah post gambar muka sebijik2, xyah letak nama pon orang bley identify kalu terserempak kat pasar malam ka, shopping mall ka, tesco ka..

maybe kita rasa mende yang kite jumpe itu cool dan patut dirakamkan, tapi kena pikir btol2 laa deyy.. gambar yang kita upload itu adalah gambar seorang pesakit.. nama pon pesakit mesti lah secool mana pon clinical features patients itu, mesti dia rasa kalu tak banyak, sedikit rasa sedih.. seolah-olah penderitaaan orang lain itu, kita suka2 nak khabar2 kan dan hebah2 kan.. aku tahu patient itu maybe takkan tahu dan sebagai orang yang mungkin kurang privilege or kurang education, even if they know, they wouldnt do anything because they dont think it's wrong, yelahkan doctor kan baik, tahu semua bende [mata ke atas dan tangan didada].. tapi walau pon gambar yang diambil itu adalah seorang PATI, diorang tetap manusia.. unless dah mintak consent.. tapi xke awkward kalu korang tanye camni

pakcik, fracture kat kaki pakcik nih dasat boleh saya upload kat facebook saya?

aku tahu maybe niat mereka2 yang post gambar patient2 ini baik.. untuk education kawan2 yang lain [sekali lagi, mata ke atas dan tangan di dada]..  tapi kite patut fikir, tanggungjawab sebagai seorang doctor nih besar.. jaga rahsia orang, deals with life.. ape perasaan korang kalu

sedara, adik, abang, kakak, mak, bapak korang accident, patah kaki, luka parah then bila korang bukak facebook, ade gambar luka2 diorang itu..


korang baru lahirkan baby.. sangat cute, chubby.. bila bukak facebook, doctor yang tolong deliver tuh upload gambar baby korang tanpa kebenaran


baby korang end up dekat ward, then sebab baby korang cute dan ada banyak lines and monitor canggih2 yg attach kat baby korang, doctor yg keje kat situ upload gambar baby korang dalam facebook..


korang dah 3-4 hari tak buang air besar, sakit perut, berak berdarah.. bila dapat xray korang ada bowel obstruction dan doctor yang assess korang selamba upload gambar kat facebook..


MESTI MARAH GILE KAN??

tapi kalu dah post gambar sendiri, ikut suka ko lah labu..

aku tau hanya segelintir macam ini.. kita kena ingat hidup macam roda, maybe kita buat something macam ini dekat patient kita dan mana tahu bila kita dah tua, ada dementia, ada orang lain pulak buat macam ini dekat kita..

No comments:

Post a Comment