Sunday 12 June 2011

parenting di abad 20-an

there were times when i thought family medicine as a career.. yelah, xde on-calls, keje 9-6.. weekend off, more time for family etc etc.. tapi kadang2 aku jadi boring gak.. especially when i've got soo many patients who consulted me with 'weird' things..

for example, there were parents who came to me, demanding cure for their teenager's behavioral problems.. OMAIGOD!! sesungguhnya aku ini tak ade magic wand.. aku faham, yang sometimes it's very difficult to deal with teenagers.. they are soo hormonal, both boys and girls..

children reflect their parents.. ade family yang datang consult, both parents very polite, gentle, respectful..  and guess what, anak2 derang sangatlah baik.. the whole consultation itu rasa tenang aku nak cakap, sejuk perut aku tengok anak2 derang polite with strangers.. i dont have to be a psychologist or bomoh bela jin to know this..

bad parenting di sini
tempat aku kerja sekarang adalah di area yang a bit deprive, banyak patients on benefits, high rate of teenage pregnancy, social problems etc etc.. terkejut aku kadang2 bila parent jerkah2 anak derang depan aku, very kasar dengan anak2.. no wonder anak derang very difficult to manage, all over the place.. aku pon naik pening tengok..

betol as an observer, memang senang nak point finger and blame them, belum kena batang hidung sendiri lagi.. sebelum jadi mak, bapak, kena ade ilmu parenting sedikit sebanyak.. nak jaga budak2 kena ada banyak kesabaran.. 'buat' anak memang senang, tapi nak jaga dan didik itu susah.. marah selalu pon tak boleh.. tak marah langsung, lagi lah tak boleh.. aku tengok cara omputih parenting sangatlah lain dengan cara dekat malaysia nun.. yelah culture lain, agama pon lain..

dah tu pulak kat malaysia sekarang, banyak cabaran nya..

hmm, aku rasa aku patut start baca buku parenting nih..

No comments:

Post a Comment