Wednesday 15 June 2011

honesty is the best policy?

aku adalah salah seorang manusia bertuah yang susah nak hide my feeling.. kirenye kalu aku tak suka, memang nampak sangat.. kalu aku risau, memang obvious kat muka aku.. in a way, baguslah jugak, orang tak payah nak berteka-teki bila derang tengok riak muka aku.. in certain situations, i wish i can just hide my expressions and feelings..

how to break bad news? di sini
pekerjaan aku bukanlah indah2 belaka.. bukan semua patient yang aku treat terus sihat, back to normal 100%.. perkara yang aku paling lemah nak buat ialah breaking bad news.. dulu2 waktu student, one of our assessment waktu practical exam [osce], mesti ada breaking bad news.. memang waktu itu, aku susah nak express feeling or berlakon depan simulated patient sebab yelahkan dah everything fake.. percaya atau tidak, memang waktu student tuh kalu nak practice for osce, aku dan clinical partner aku macam masuk sekolah drama.. haaha

ini rupanya adi putra kegilaan kawan akudi sini

" weh, expression muka ko kena real"


" cara ko cakap kena soft sket" 


wow, rasanya adi putra ke, farid kamil ke, mesti lulus lah osce..

kembali ke main topic, lately i broke a really bad news to one of my patient.. memang sedey sangat, sebab patient tuh baik, siap berterima kasih dekat aku dan she's soo strong.. banyak lagi kisah dia yang menyayat hati, macam jatuh ditimpa tangga..

dulu2 waktu first year houseman, consultant yang breaks bad news, skang nih sebab dah bertitle SHO, aku terpaksa lah breaking news yang tak berapa bagus contohnya : breast cancer yang spread to brain, lung cancer.. memang sedey tau.. especially bila korang tahu prognosis untuk cancer yang spread and cancer seperti lung cancer sangat tak bagus..

aku dah buat chest medicine and most doctors know that prognosis for lung cancer is pretty poor.. months to live.. dan bila that particular patient tanya pasal prognosis, i think she knew that it's pretty bad based on my facial expression.. oh, how i wish i can just hide it.. perkara2 macam nih sangat delicate, kena tailor to that particular patient.. setengah patient, they want to know everything from cause ---> prognosis.. believe it or not ada yang tak mahu tahu langsung.. at the end, i had to be honest and told her about the bad prognosis..

may god bless her...

No comments:

Post a Comment