Tuesday 24 May 2011

rokok = dadah

antara benda yang aku benci adalah rokok.. rokok ini sangatlah tak bagus dan aku taktau kenapa ramai orang continue smoking.. aku memang selalu bebel dan marah2 patient aku yang smoking, kalu boleh aku tampal je nicotine patch kat semua orang yang smoking.. kenapa aku benci cigarette?

1) make me cough - aku memang tak tahan dengan cigarette smoke.. dulu waktu aku dok kat mixed flat ngan local, flatmates aku ada yang smoke.. yang membencikan derang smoke dekat living room which was above my own room.. n habuk dan bau terus masuk bilik aku.. pernah satu malam aku tak boleh tidur sebab sesak nafas..

2) it stinks - honestly, orang yang smoke nih ada satu bau membusukkan.. rasa nak spray air freshener jee,,

memang ada perokok tegar yang dipotong kaki di sini
3) patient yang datang kat aku complain batuk2 tapi still smoke - pastu bila aku advice stop smoking, tanak ikut advice lak.. pastu nak antibiotic lah ape lah.. what the hell.. just stop smoking!!

4) waste of money - rasanya semua smoker tahu yang they are wasting their own money.. bayangkan bapa banyak yang bley save kalu derang stop smoking.

5) endless health problem - derang tahu tak yang one of the most commont reason for lung cancer is smoking? pastu bila dapat lung cancer, derang tahu tak yang prognosis very bad.. at most 6 months life expectancy!!! aku kerja kat respiratory ward for 4 months.. banyak kut death certificate yang aku buat..

pastu banyak lagi problem lain heart, stroke, bladder cancer, etc etc.. pastu mati pucuk!! aku rasa patut letak gambar pucuk layu dekat every kotak rokok kat malaysia.. orang lelaki melayu derang tak takut cancer, tapi takut mati pucuk lagi kut..

gagal memuaskan pasangan anda? di sini
6) passive smoker - tak kesian ke kat anak2, wife, or public yang terpaksa hidu asap cigarette tuh.. padahal derang tak smoke pong.. even smoke jauh dari orang lain, tapi debu tuh still melekat kat baju.. aku paling BENCI bila tunggu bus, tiba ada orang selamba badak jee smoke sebelah aku.. ikut kan hati aku, nak jee aku amik rokok tuh dan patah2kan..

aku tau, ramai orang akan cakap, " alaa kitorang bukan hisap dadah pon, smoking jee"... rokok tuh cam dadah lah ngek.. benda yang merosakkan diri sendiri.. tak kesian ke nanti anak2 cepat jadi yatim piatu dan wife yg cantik2 dan comel jadi balu? ada otak pikir lah sendiri..

No comments:

Post a Comment