Friday 27 May 2011

lamb chop

actually aku dah lama teringin nak buat lamb chop sbb aku tgk jamie oliver suka sgt masak lamb chop.. aku pernah beli lamb rib yg mentah kan, tp isi xde sgt sbb beli kat kedai yg x best.. last weekend, aku turun manchester yg byk sgt meat halal kan, aku pegi satu kedai nih, lamb rib dia nampak byk isi, soo aku pon angkut stgh kilo.. tamak gile kut.. hahah

4 lamb chops [utk sorang mkn] - pilih yg ade isi tau, xde isi, korang gigit tulang jee lah nanti, kat sini dia dah siap potong2 ikut rib tuh, kat sini derang ade jual dua jenis lamb chop and lamb rib.. org yg jual tuh ckp lamb chop lagi sedap masak, soo aku ikut lah ckp dia

lamb chop

sauce
ginger [aku guna powder sbb xde stock]
paprika + cinnamon + coriander + cili + curry powder
sesame oil
oyster sauce
sweet soy sauce
olive oil
salt, sugar
tomato sauce

1)blend everything, tambah sket air bagi byk sket tp kena likat tau..  pandai2 laa adjust nak bg sedap,.. mende2 grill nih korang kena pandai hentam2 sket.. kalu dah guna byk lamb chops pandai2 lah multiplekan recipe
2) gaul dgn lamb chop and leave it overnight, nak best pastikan korang nye sauce tuh fully covered the lamb chop.. [td aku perap for 4 hours, sbb arini afternoon clinic start at 5-6pm, soo aku cabut balik, masak lunch, tido.. then kayuh basikal balik ke clinic around 3pm, aku suka life yg chill begini], actually aku teringin nak masak lamb chop sbb jamie oliver masak, tp dia letak wine lah kan cam biasa.. and dia guna rosemary nye daun tuh jugak.. soo kalu korang ade rosemary, silalah cuba..
3) bile dah perap, letak dlm bekas yg bley masak dlm oven, cover bekas with aluminium foil and cook in the oven for 40 min, 200 degree gitu
4) then grill until jadi crispy - oven aku ade dua part, satu part yg bake and satu grill.. pandai2 lah korang, depends on ur oven lah..
5) lebey sauce tuh bley tuang atas lamb chop nanti

mango manic di sini
mango salad, aku dah xde sayur ape dlm fridge, so buat lah mende nih, ok gak
mango - potong cube2
tomato - slice nipis
bawang besor - slice nipis
lime juice
belacan
gula, garam secukup rasa

1) korang gaul sume skali, belacan tuh pandai2 lah hancurkan, kang ade org termakan belacan saja

rice hentam

1) korang tumis onion dgn butter, then bile onion dah masak, tumis skali ngan safron, sedikit tumeric dan cinnamon powder.
2) masukkan rice, ikut suka korang berapa cups
3) utk air gunakan separuh air biasa dan separuh susu segar, letak sket garam dan masak lah..

2 comments: