Tuesday 3 May 2011

Medic Kayell

bile aku cakap aku keje doctot [org utara panggil doctot bkn doctor], mesti org bayangkan hidup aku mcm dlm cite Grey's anatomy, Medic Kayel ataupun Scrubs. sesungguhnye sama sekali tidak sama, tapi xtau laa plak kalu ade insan lain ade byk drama dlm hidup dia mcm dlm cite2 kat tv nun.. ini hanyalah berdasarkan pengalaman aku bergelumang dlm kerjaya ni selama dekat 2 taun.. maybe org lain, lain pengalaman dia

x secool grey's anatomy
meh aku citekan sedikit sebanyak perbezaan yg aku alami dan membetulkan tanggapan orang bahawa keje doctot nih cool sgt sampai sume org nak jadi doctor

1) ade byk affair -> salah sama sekali, aku rasa keje kat office lagi byk drama affair ini, tak berlaku kat aku, maybe sbb aku di negara omputih dan aku terlalu exotic utk omputih ngurat.. aku pernah tgk medic kayel skali, asyik affair ngan patient laa, doctor lain laa, ape laa.. common dialog

X:  oh, tadi ade sorang lelaki nih tinggalkan bunga utk u
Y: u amik je laa bunga itu, dia nih x paham2 ke i ckp dah over, over laa [ sile baca dlm intonasi pompuan gedik, imagine pakai lipstick tebal, heels, baju seksi, labcoat yg figure hugging]

2) pakai make up tebal --> nak mandi pon x sempat, ade ati nak pakai mascara n foundation? sbb keje kat negara omputih x dasat sgt, kadang sempat laa gak aku pakai eyeshadow n eyeliner, tuh jee... kalu buat medical placement, muka aku kalu nak guna goreng telur pon bley, berminyak gile.. tak tau laa ape jadi bile aku balik nanti.. dan satu lagi labcoat dan scrub doctor yg real sgt besar, xde figure hugging nih..

takde masa for make up
                                                      
3) kaya --> oh angin aku psal ni, x kaya beb, kalu aku nak jadi jutawan aku bukak bisnes, x caya? aku xde kete tau, pegi keje naik beskal je, rumah pon xde, menyewa jee nih.. pastu tax kat negara omputih nih tinggi beb, nih pon dgr ura2 nak cut down lagi salary.. nasib baik aku dah nak cabut dah

basikal utk mencari sesuap nasi
4) genius --> org sll ingat aku nih pandai nak mampus sampai bley kire 167899/3 + 5678x6.87 congak jee, aku x pandai tau.. dr sek rendah sampai skang, aku kalu study kena baca dekat 10x baru melekat..

5) tau sume mende --> honestly, kalu ade org tanye aku " doctor, nape kucing mengiau bile dia lapor? " serius aku x reti nak jawab, aku xde jawapan utk sume mende, kadang patient cam x puas hati bile aku ckp, "saya tak tau, tp ade bbrp possibilities.. etc etc.. so kite kena investigate lagi" .. fuh mcm dlm drama medic kayel lak..

6) amalkan gaya idup sihat --> aku xde laa strict sgt bab2 mkn nih, aku food worshipper, kawan2 aku mesti tau aku mmmg obssess gile ngan makanan.. kadang couch potato juga..
takoyaki pan - baru dpt from nihon
                                        
7) di hormati -->> oh ade jugak kejadian yg membuatkan aku terfikir, " nape aku perlu bersusah payah bersengkang mata, x cukup mkn, semata2 nak tlg org yg tak pandai berterima kasih?", aku pernah kena tumbuk sekali tau, senak dada aku satu hari, sedey pon ade, terganggu kosentrasi aku, racist attack pon aku pernah kena, tau laa aku nih cantik dan exotic tapi jgn laa hina knowledge aku beb.. kirenye jadi doctor nih perlu jugak ade teknik menepis tumbukan hikmat langit ke tujuh..

8) kalu nak cari pasangan idup mesti nak doctor jugak dan kaya baru setaraf--> ikut jodoh laa.. bagi aku, asal sedap mata memandang, ade chemistry, on saje.. yg penting ikhlas.. ade terberjodoh ngan doctor jugak, so kawen laa mereka.. dan x sikit juga yg terberjodoh dgn org bukan doctor.. [mesti mak aku angin kalu tau aku guna salah tatabahasa, cikgu sastera laa katakan.. hhaha]

yang penting cinta sejati
                                                        
itu lah sedikit sebanyak yg aku bley luahkan..

pecah kaca,  pecah gelas
sudah baca harap balas
[sll tulis mcm nih waktu bg kad raya waktu sek rendah]

8 comments:

  1. gelas pecah kena lee kutip..nnti berdarah kaki org lain.....ape lee cik ni...hehe...

    ReplyDelete
  2. org lain yg pecahkan, so org lain kutip

    ReplyDelete
  3. akk doktor kat negara mana skrg ? saya skrg nak buat degree.tp dlm pharmasi. ok tak akk rase ?

    ReplyDelete
  4. syasya: rahsia, ade laa kat negara omputih nih, pharmacy ok laa, kadang akak ade gak pk nape x amik pharmacy, suitable for woman, yg penting ape yg minat, xde minat x guna jugak kan.. xnak try dentist? kurang dentist kat msia

    ReplyDelete
  5. ohh.dentist peluang die sikit sgt.dlm batch sy 45 org je die nak.pamasi ngn medic je seratus lebih.akk dah bpe tahun keje ?

    ReplyDelete
  6. nk masuk 2 taun, minat yg penting, kalu suke hafal ubat2, chemistry ok laa.. clinical pharmacist ok gak, kat sini, sllnye derang check prescription, kalu ade contraindication ke caution ke derang bgtau laa kat doctor

    ReplyDelete
  7. asha: i like no 5 hahahhahaha. come back quick u-noe-who-u-are! miss u!

    ReplyDelete
  8. aishah: sabar, lagi 3 bulan lagi sayang.. [rasanya ade org jeles nih nanti]

    ReplyDelete