Wednesday 18 May 2011

pau ayam

aku suke mkn pau, tapi sume mende pon aku mkn.. sllnye bile balik msia, kat highway utara-selatan, ade byk org jual pau... aku suke pau ayam, kacang and kaya.. aku kan kuat mkn

selama nih mak aku buat pau just guna tepung biasa jee, tiba2 aku pusing kat chinatown kat sini terjumpe special tepung utk pau, ape lagi aku try laa.. mmg menjadi

500g special bun flour [sll jual kat chinatown]
2 teaspoon yeast
2 teaspoon baking powder
260mls luke warm water
100 gm sugar
a bit of oil

1) mix flour + yeast + baking powder
2) larutkan air dgn sugar
3) uli kan flour and sugar liquid td
4) letak air sket2 tau, sbb kadang terlebey mmg lembik bancuhan
5) add 2 tablespoon vegetable oil
6) uli2 secukup rasa
7) make into small balls and then leave for 20 min, kat sini kan sejuk, soo ape aku buat, aku panas kan oven waktu tgh uli2 tuh, then bile oven dah panas aku switch it off, agak2 mcm panas kat msia tuh kan.. aku pong perap dlm oven, make sure you cover it up, takut termasak lak
8) buat inti, ikut suke inti ayam kari ke kacang merah, aku pernah baut dua2, aku prefer inti ayam lagi...

pau alas daun pisang, mmg sedap

inti ayam
potong chicken breast into small cube
serbuk kari bancuh dgn sedikit air, jadikan paste
daun kari
potong kecik2 2 ketul bawang besar
potato yg besar 2 biji, potong dadu

1) tumis daun kari dan sedikit bawang besar td, dah masak masukkan paste kari
2) tunggu sampai naik minyak, then masukkan ayam dan potato
3) bile potato agak dah masak, masukkan bawang
4) masak sampai kering

bile dah perap pau for 20min, masukkan lah inti dlm pau, biar skejap saje n terus steam kan.. aku nih makhluk kurang sabar, so aku malas nak buat bulat btol2.. first batch ok lah, dah lama2, aku hentam jee.. hhehe
then steam it for 15min
lembut, rupa x smooth sgt sbb fail bab2 seni

No comments:

Post a Comment